A KARTONPAPÍR A LEGJOBB VÁLASZTÁS A PARADICSOMOS DOBOZOKHOZ

A Metsä Board legutóbbi, a koktélparadicsomok csomagolását összehasonlító fogyasztói felmérése szerint a karton dobozokat sokkal fenntarthatóbbnak találták a vásárlók, mint a műanyag dobozokat. A vásárlók többet is fizetnének a környezetbarát változatért; kiváló minőségűnek, átgondoltnak és esztétikusnak gondolták.


 

A felmérés megmutatta azt is, hogy a karton dobozok legalább annyi ideig eltartják a koktélparadicsomokat, mint a műanyag dobozok és a karton doboz klímára gyakorolt hatása jelentősen kisebb, mint a műanyag dobozé.

A felmérés célja – a fogyasztói preferenciák megállapítása mellett – az volt, hogy megvizsgálják a csomagolás környezetre gyakorolt hatását. A Metsä Board a felmérést együtt végezte a Närpes Grönsaker zöldségtermesztő szövetkezettel, a Sense N Insight nevű fogyasztási cikkek csomagolását kutató társasággal és a finn Természeti Erőforrások Intézetével (Luke). A Metsä tervezői csapata előállt egy prototípussal a paradicsom csomagolásához.
Jonas Lundström a Närpes Grönsaker értékesítési és marketing igazgatója szerint a társaság már használja a karton alapú csomagolást néhány terméknél – például a Metsä Board white top kraftliner-ét a nagyobb családi kiszerelésű doboznál – és a társaság érdekelt új felhasználási területeken is, és abban az esetben, ha ezek megfelelnek bizonyos kritériumoknak.
„Ez a felmérés azt mutatta meg, hogy a vásárlók kedvelték a kartondobozt, mint egy fenntarthatóbb opciót, de azt is szerették volna, ha jobban látszódna a termék. Jelenleg a termék jól-láthatóságának fejlesztésére koncentrálunk a kartoncsomagolásoknál. Pozitívum, hogy a papír kínálta nyomtatható felület érdekes marketing lehetőségeket kínál.” mondja Lundström.
A részletes felmérés eredményei alapján a résztvevők hajlandóak lennének körülbelül 0,50 euróval többet fizetni a kartondobozért, mint a műanyag dobozért. Az eredmények magyarázata közben Virpi Korhonen, a Sense N Insight munkatársa megjegyezte, hogy valóban ez történne, ha egy új típusú csomagolást minden szempontból jobbnak találnak a fogyasztók.
„A vásárlók nem hajlandóak engedni a csomagolás funkcionalitásából a környezet kedvéért. Ebben az esetben amellett, hogy környezetbarát, a résztvevők tetszetősebbnek és megkülönböztethetőbbnek találták a kartoncsomagolást ami megnöveli a termék értékét,” mondja Korhonen.
Alternatívák kerestetnek
A felmérés Metsä szempontjából legfontosabb tanulsága az, hogy a koktélparadicsomokat a kartoncsomagolás legalább ugyanolyan jól védte, illetve tárolta, mint az újrahasznosított PET csomagolás, miközben ez utóbbi klímára gyakorolt hatása hatszor magasabb volt, mint a karton dobozé. „Fontos megjegyeznünk, hogy a koktélparadicsom-termelés és -csomagolás éghajlatra gyakorolt hatásában nagyon alacsony részt jelent maga a csomagolás; a legnagyobb hatása az üvegházak energiafelhasználásának van.” mondja Juha-Matti Katajajuuri, a felmérésben részt vevő Luke Senior Customer Managere.
Lundström azt mondja, hogy a Närpes Grönsaker folyamatosan keresi azokat a megoldásokat, amelyek kevesebb műanyagot, illetve általában kevesebb csomagolást igényelnek. Meg van győződve arról, hogy a jövőben érdekes rost alapú alternatívákat fejlesztenek ki a szakemberek.
„Olyan fenntartható és újrahasznosítható anyag, mint a karton, mindenképpen nagyobb szerepet fog játszani a mi területünkön is. Természetesen továbbra is együttműködünk a Metsä Boarddal újabb termékfejlesztésekben, például azért, hogy hatékony megoldással kombináljuk az automatizált csomagolósorokat a fenntarthatóság követelményével, és a csomagolástól elvárt optimális védő és vizuális tulajdonságokkal.” mondja Lundström.

VÁSÁRLÓI HOZZÁSZÓLÁSOK A KARTON CSOMAGOLÁSRÓL
„Ez egy környezetbarát választás. Az jut eszembe, hogy könnyen újrafeldolgozható.”
44 éves nő
„A záró szerkezet praktikus, és remélem, hogy működni fog addig, amíg használom a paradicsomos dobozt.”
44 éves nő
„Jobb, mert nincs annyi műanyag szemét.”
62 éves nő
„Kiváló minőségűnek látszik.”
46 éves férfi
„Szép csomagolás, de nem venném meg, mert nem látom rendesen a paradicsomokat.”
29 éves nő
„Ínycsiklandó csomagolás. A kiskertekben termett paradicsomokra emlékeztet.”
52 éves nő
„A kartoncsomagolásnál több időt kell eltöltenem a paradicsomok nézegetésével, és több időbe telik meggyőződnöm róla, hogy mindegyik rendben van-e.”
29 éves férfi
„A karton doboz nagyon csinos.”
47 éves nő

Forrás: Metsä Board Sommerausgabe 2019
Szöveg: Tymo Nykänen
Fotó: Pyry Lepistö
Fordította: LUPE Magazin

Kiegészítő információk